måndag 21 maj 2018

Kirskålssoppa antiinflammatorisk och god

Jag har länge svurit över kirskål, som dyker upp överallt hela tiden. Berättade för tre år sedan hur dyrt den såldes på ICA i Malmö och hade någon idé om att initiera självplock på kolonin, men det rann ut i sanden... Jag vet dock att den anses vara en delikatess i Italien och Japan och brukar felaktigt påstå att den infördes i Sverige av munkarna under medeltiden. Arkeologiska fynd visar dock att den odlades i Sverige redan ca 500 f. Kr. – år 0, dvs långt innan klosterväsendet etablerats i Skandinavien. Munkarna odlade kirskål som läkeört och grönsak och den ansågs bota gikt.
Jag har varit nyfiken på att smaka så efter att min kolonigranne berättade att hon tillreder de späda skotten som spenat och hon tycker att kirskål är godare än det, som jag ju gillar väldigt mycket. Idag tog jag därför tillvara de späda skotten i en burk hem.
Jag beslutade mig för att testa en antiinflammatorisk Kirskålssoppa (av ett recept jag tror är Tareq Taylors) och den blev oerhört god!
Jag började med att hetta upp
en klick kokosolja 
i en tjorckbottnad kastrull och sköljde och fräste
bladen av späd kirskål
tills det började dofta. La så i
frysta tärningar av räkbuljong
och rev
färsk ingefära
samt lät soppan koka i 5 min. Tillsatte
en skvätt grädde
och smakade av med
flingsalt

Verkligen gott, så nu ska jag inte svära mer över dem utan plocka de späda kirskålsbladen istället!

Inga kommentarer: