torsdag 15 mars 2018

Féns kimchi

Egentligen gillar jag vanlig surkål bättre än den kimchi, som koreanska traditionellt syrade grönsaker, som jag smakat heter. Jag är dock väldigt förtjust i morötter och när jag såg Marie Mandelmanns färgglada kimchi tänkte jag att jag ju kan göra den med vilken kryddning av vilka grönsaker jag vill. Jag utgår därför från mitt surkål-recept med några mindre förändringar och börjar med att sterilisera mina burkar i ugnen.
Féns Kimchi
Ansade, sköljde och skalade
ca 2 kg ekologiska vitkål och morötter
och sparade två hela kålblad av medan jag rev resten i mixern. Gjorde så saltlag genom att koka upp 2 l vatten 
30 g jodfritt salt
tillsatte så
riven färsk ingefära
riven/hackad/pressad vitlök 
hackad chili 
hackad sharlottenlök 
fänkål- och kumminfrön 
stjärnanis 
enbär  
salt och kryddlaken blir god och vacker med stjärnanis i  

La ett helt kålblad i botten av burken och så de rivna grönsakerna, som jag blandat innan. Varvade med kryddlaken tills burken var full och la ett helt kålblad som täckning överst. Fyllde en plastpåse med vatten som jag la överst i burken så att alla grönsaker täcktes av vätskan. Stängde så locket och låter det stå i rumstemperatur under ett par dagar. 
lånad från www.koket.se  

Sedan är det bara att flytta till skafferiet, med temperaturen 15–18 grader.  Efter 10–14 dagar är den klar att avsmaka och får flytta in i kylskåpstemperatur. Den blir godare om den får mogna i minst14 dagar.
Min kimchi blev riktigt god; chilin, ingefäran och vitlöken höjde den verkligen över förväntan!

Inga kommentarer: