måndag 8 januari 2018

‪Stereotonin=maxa kroppens serotonin o betaendorfin med mat!

Stereotonin -[dvs serotonin i stereo] är en ordvits min käraste kom på härom dagen, när jag kokade 2 potatisar till oss var för att äta tillsammans med varsin banan strax innan vi la oss härom kvällen. Varför då detta kan man undra. Han tipsade mig tidigare om en bok jag verkligen vill tipsa vidare om eftersom jag mystiskt nog inte ens hört talas om den tidigare trots allt jag läst om kost, antidepressiv medicinering och även just socker i flera decennier.

Det handlar om Slut på sockersuget. potatis - inte Prozac av Kathleen DesMaisons, som är fil.dr o världsledande sockerexpert. Boken kom ut redan 1999 som Potatis inte prozac och då fokuserades det på hur denna metod, eller snarare diet mot sockerberoende, kan kurera depression med mat istället för mediciner.  Den återutgavs 2003 med titeltillägget Slut på sockersuget och där betonas att metoden inte bör kallas bantning, samtidigt som alla problem med just socker då var omdiskuterat. Enligt DesMaisons ska potatis ätas innan läggdags och det funkar med alla potatissorter. Förslagsvis bakade men eftersom GI sänks i potatis som inte är nykokt föreslår jag en kall kokt, som inte ska ätas med protein, eftersom det försvårar bildandet av serotonin. Banan ska också vara bra för serotonin, så det är själva stereo-effekten i stereotoninet.
Sockersuget. potatis - inte Prozac av Kathleen
DesMaisons
, som är fil.dr o världensledande
 
.  
DesMaisons beskriver hur hon med framgång behandlat beroenden, såsom alkohol- och matmissbruk, liksom depression av olika slag genom att balansera hjärnans kemi (som jag beskrivit noga bl a här). Det har hon gjort med hjälp av mat. Hon skriver bl a att sockerberoende även riskerar att bli alkoholister eftersom de ämnen som saknas hos dm båda är serotonin och betaendorfin (som är helt nytt för mig) och som fungerar smärtstillande (som en opioid) och som finns rikligt i just potatis.
Det här är egentligen mest sådant jag levt efter i decennier, som de 7 reglerna:
1. Ät frukost, som liksom alla mål ska innehålla protein (ca 30 g/mål eller så mycket som din och knytnäve) långsamma kolhydrater, dvs med lågt GI
2. Skriv upp allt du äter och hur du mått både fysiskt o mentalt, så du förstår hur olika mat påverkar dig
3. Ät tre mål om dagen på fasta tider 4. Höj din naturliga serotonin-nivå genom att äta vitaminer
5. Uteslut vit mat som vetemjöl, pasta och ris. Ät istället fullkorn och brun mat, dvs fullkorn, bönor och mat lagad från grunden.
6. Minska eller uteslut allt socker.
7. Finn en lugn plats där du kan lära dig nya färdigheter.
Metoden handlar om vad man bör äta och inte samt när för att maxa kroppens serotonin-nivå, som våra  nervceller själva kan  bilda genom att omvandla aminosyran tryptofan Här kommer vi till det jag tycker är mest intressant; tryptofan får vi i oss genom maten! Bl a innehåller kött, mjölk, ägg, bananer, spannmålsprodukter, tomater och särskilt potatis (som också innehåller mycket [resistent] stärkelse). Hon tipsar om att äta bakad potatis före sänggåendet (annars främst proteiner och sista gången minst 2 h före potatisen) också för att betaendorfin är viktigt för sömnen. Det påverkar självförtroendet, optimism och att känna sig delaktig. Det tycks alltså till stor del vara betaendorfin jag skulle behövt under den tid jag känt mig ensam och exkluderad. Det är också betaendorfin som ligger bakom det som kallas Runner's high, som löpare talar lyriskt om. En låg nivå av betaendorfin innebär att hjärnan ökar antalet receptorer [mottagare] för det så att det blir en ond cirkel att kroppen vill ha alltmer t ex socker eller alkohol, som båda frisätter mycket betaendorfin .
Som du ser i klippet ovan ökar kroppen produktion av betaendorfin av motion, musik, bra sex. skratt, meditation, bön och doften av apelsin. M a o som med oxytocin njut av allt sådant med!

Inga kommentarer: