söndag 6 augusti 2017

Brösarps Grafikbiennal 2017: 4 manliga o 4 kvinnliga uttryck

22 juli var det vernissage på Brösarps konsthall för en Grafikbiennal med konstnärerna Maj Ström, Kit Alexi, Anders Kappel, Liv Strand, Helmtrud NyströmLennart Aschenbrenner och Ulf Stålhane. Det är en stark och välhängd utställning i den vackra konsthallen i Brösarp som är öppen lördagar o söndagar kl 12 - 16 t o m 20 augusti.
Anders Kappel visar en serie med 5 pigmentprint i gråskalor  iav apparatur för styrming av solceller.

Helmtrud Nyström visar 3 torrnålsgravyrer som får mig att tänka på gammaldags illustrationer i botaniska böcker.
Maj Ström visar två humoristiska alfabet i fotopolymer med extra kommentarer i ett särskilt blad till verkförteckningen.
Ulf Stålhanes 5 pigmentprints återger dramatiska byggnadsverk i blågrå toner.
Lennart Aschenbrenner har 4 etsningar med 8 föremål i diskreta färgtoner.
Tre typgrafier av Liv Strand är kul att se då de skiljer sig så från vad hon brukar visa.

Owe Gustafson visar 4 pigmentprints som tydligt avslöjar att han är mannen bakom Fem Myros är Fler än Fyra Elefanters grafiska profil.

Kit Alexi presenterar inte bara 3 torrnålsgravyrer utan också en kopparplåt som använts till någon av dem. Älskar de vackra kopparplåtarna!


Brösarps Konsthall öppnade 2006 som ett samarbete mellan Anders Cederberg, konstintresserad gästgifvare på Brösarps Gästgifveri och Galerie Leger. Konsthallens ambition är att ha utställningar av konstnärer med anknytning till Skåne och Österlen. Kjell Åslund med hustru (som jag dessvärre inte minns namnet på) sköter själva driften av den. Jag träffade henne på ICA o lovade komma till konsthallen men det har jag inte fått tillfälle att göra förrän idag. Ofta är det så mycket annat på helgerna och när det var vernissage för Grafikbiennalen kunde jag omöjligt komma loss. Vill verkligen rekommendera biennalen och är glad över att jag slutligen tog mig dit idag! Det ska absolut bli fler tillfällen!

Inga kommentarer: