måndag 20 februari 2017

Frön som bär frukt

Härom sistens hade Österlens trädgårdssällskap en expertpanel bestående av Lena och Kjell Åberg från Åbergs plantskola i Ystad och Eva Mathiasson, trädgårdstekniker och författare till bl a Skörda Regnvatten, vars kunskaper vi besökare fick ta del av. Vi fick då också tillfälle att få svar på våra frågor om odling.
Jag hade då redan satt lite chilifrön och några av tomatfrön som vuxit upp en bit.
Jag började sätta chilifrön och några av tomatfrön redan 1 februari, innan
jag hört expertpanelens råd så därför har jag bara plastat in halva odlingslådan.
Jag känner mig så osäker just i år gällande när 
tomatfröna egentligen bör
sättas då jag tagit egna frön så jag inte kan läsa på fröpåsarna, så tänkte sätta
 några i taget och se hur de växer. Jag kan ju inte utgå från när jag satt tidigare
eftersom jag nu bor 120 mil söder om där jag bodde till sommaren 2014. 

Mari Mandelmann berättade i Mandelmanns Gård att hon sätter sina tomatfrön
i februari och chili ska ju sättas redan i januari för att hinna få frukt
Lena och Kjell Åberg tipsade bl a om att sätta dillfrön redan nu, vilket bör innebära att det går att skörda i a f en omgång innan dillössen/dillflugorna slår till. Då ska man bara slänga ut dem lite oplanerat i rabatterna, så det ska jag göra när det inte längre regnar horisontalt, som det gjort idag.
De tipsade också om att när frön  ska sättas lägga jord i botten och såjord (eller sand) (så inte jorden "bränner sönder" plantorna med all näring) i ett tunt övre lager, vilket är ett knep jag använt i flera år. Då kan plantorna få näringsriktig jord när rötterna vuxit sig så långa att de når det ned.
När fröna planterats ska de vattnas med riktigt hett vatten för att kicka igång tillväxten och sedan ska allt täckas med plastfolie utan lufthål. Lufthålen gör att jorden blir torr där under medan det annars är så varmt och fuktigt att du inte behöver lyfta plasten och vattna förrän plantorna vuxit upp en bit.
Hos mor och far mognar  en massa
citroner och kamelian blommar för
fullt på den inglasade balkongen

Det var väl "det hele" för nu.

Inga kommentarer: